وزير المالية: "بنواجه المشاكل ومبنخفش لأن الشعب بيثق فينا"

الأحد، 24 مارس 2019 06:00 م
وزير المالية: "بنواجه المشاكل ومبنخفش لأن الشعب بيثق فينا" محمد معيط وزير المالية
نور على

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الدكتور محمد معيط وزير المالية "أطمئن البرلمان أن بلدنا بتتقدم وبنشتغل وهى على الطريق الصح ولو الوضع ده استمر ستكون كما تقول المؤسسات الدولية خلال عشر سنوات من الاقتصاديات القوية لأنها ماشية صح".

وتابع قائلا: "إحنا بشتغل وبنرضى ضميرنا، حلينا مشكلة العملة الصعبة وانقطاع الكهرباء ورجعنا الثقة فى الاقتصاد وبدأنا نخفف من الوضع وبنواجه المشاكل ومبنخفش لأنن الشعب بيثق فينا إننا بنعمل الصالح العام".

وأضاف: "احنا مرينا بظروف صعبة كان عندنا 3 ملايين مواطن يعملون فى ليبيا ورجعوا وكان لازم ندبر لهم فرص عمل وننشط الاقتصاد وندخل بمشروعات".

جاء ذلك خلال الجلسة العامة لمجلس النواب اليوم لمناقشة الحساب الختامى للسنة المالية 17/18.

وقال إحنا كمجتمع كنا بنعانى من انقطاع الكهرباء 12 ساعة فى اليوم وكانت العمليات الجراحية يتم إجراؤها على موبايل وكان الناس بتتحبس فى الأسانسير بين السماء والارض عشان الكهربا بتتقطع وتم حل المشكلة.

وأشار إلى حل مشكلة اللاستثمار فى الغاز قائلا: أعطينا للناس مستحقاتهم عشان يرجعوا يشتغلوا فى الغاز. ولفت إلى أن التضخم بدا ينزل ومعدلات البطالة بدا ينزل العجز الكلى بدا ينزل، وقال وزير المالية مفيش حد كان هيمول مشروعات فى مصر إلا لما اقتصاد مصر يتحسن ومحدش كان هيجيب فلوسه ويستثمر فى مصر وعنده احتمال إنه يتحبس، لافتا إلى أن المستثمرين ضخوا أموالهم لأنهم عارفين أنهم ممكن ياخدوا فلوسهم وقت ما يريدوا والاقتصاد المصرى فى أمان.

وقال الدكتور محمد معيط، إن الإصلاح الاقتصادى دفعنا كلنا ثمنه، لافتا إلى أن البرلمان كان شريكا فى الإصلاح وكلنا كان يجب أن نتحمل المسئولية فى لحظة تاريخية، وأضاف: الله يرحمه الدكتور عاطف صدقى كان الكل بيهاجمه لكن بعد كده قلنا الراجل ده حطنا على الطريق الصح الراجل ده تحمل ما لا يتحمله بشر.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة