مكرم محمد أحمد: ما ينفعش صحفى يلبس جينز ويقابل وزير لابد من احترام المهنة

السبت، 12 أغسطس 2017 09:10 م
مكرم محمد أحمد: ما ينفعش صحفى يلبس جينز ويقابل وزير لابد من احترام المهنة مكرم محمد أحمد رئيس المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام
كتب أيمن رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال مكرم محمد أحمد، رئيس المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام، إن مهنة الصحافة لها أعراف وتقاليد ورثناها عن الأساتذة السابقين تجعل منها سباق فرسان لا تاريخ بها إلا فى نهاية الرحلة، مشدداً على ضرورة أن التمسك بمثل هذه الأعراف والتقاليد، وتابع"من يريد المهنة يجب أن ينظر لها على أنها سباق فرسان وليس لك تاريخ فيها إلا فى النهاية.. وهى رحلة شقاء مستمرة ومعاناة صعبة ولكنها ممزوجة بأشياء أخرى مثل الفرح واحترام الذات والإحساس على القدرة على التغيير.. مهنة الصحافة لا يمكن  أن تعطى لك قبل أن تعطيها أنت مسبقاً".

واسترجع "مكرم"، خلال حواره مع الإعلامى خيرى رمضان ببرنامج "آخر النهار"، المذاع عبر فضائية "النهار"، بداية عمله بمؤسسة الأهرام والقيم والتقاليد التى حافظ عليها منذ بدأ عمله، وتابع:"فى الأهرم عندما كنا نتعلم كنا نجد من يعلمنا كتابة الخبر أو التقرير والتدقيق ولم تكن الأمور سداح مداح كما هو الآن .. هل من الممكن أن صحفى يلبس جينز ويدخل الأهرام أو يقابل وزير أو يدخل وزارة وهو لابس كدا ..لابد من احترام المهنة".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

م نبيل

طيب اية رأيك في الي لبس شورت وقابل وزيرة (ست)

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

ما هى المشكله ؟

هل من الممكن أن صحفى يلبس جينز ويدخل الأهرام أو يقابل وزير أو يدخل وزارة وهو لابس كدا ..لابد من احترام المهنة ما هى الجريمه التى ارتكبها الصحفى عندما لبس جينز ودخل الاهرام ؟ هل لبس الجينز يخدش الحياء ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى صريح

استاذ مكرم كلامة صحيح جدا

فى شركتى الامريكية القديمة KBR,كان فية حاجة اسمها Dress code فى الشغل بتلبس business clothes لبس شغل زى قميص و بنطلون قماش و رابطة عنق(الجينز و التى شيرت ممنوع) طبعا الريحة و النظافة الشخصية شى مفروغ منة هو و اكل اللبان و تربية الشعر و الدقن .انا فاكر المدام الانجليزية المسئولة عن الموضوع دة فى الشركة كانت بترجع السعوديين او اى جنسية تانية من على باب الشركة لو مش لابس لبس الشغل التمام.كمان فية حاجة اسمها ethics code كود الاخلاق فى العمل و دة مهم جدا زى وقت الاكل مش اى وقت فى الدوام.التحدث بصوت عالى فى الممرات ,المصلحة الشخصية و المصلحة العامة و تضارب المصالح (شغال صبح مدير مدرسة و بليل تدى دروس خصوصى مثلا),الهدية و الرشوة و لحد مبلغ قد اية اقبل الهدية علشان الشبهات,التحرش الجنسى و اللفظى بالجنس الاخر فى العمل (بيعطف و يلطف فى المصطاح المصرى) .تزوير فى الاوراق الرسمية (زى مثلا واحد يمضى لواحد حضور و هو غايب علشان هو بيحبة مثلا او انتيمة) .انا فاكر انا فية ناس بيدافع عن الوليد بن طلال و هو لابس الشورت فى اجتماع عمل مع وزيرة فى بلد عريق زى مصر .اظن كدة كلام الاستاذ مكرم و اضح لجميع (بالمناسبة الزى ا لرسمى للسعوديين الجلباب و العقال و جزمة كلاسيك اسود ,دة لو الامير وليد مساعدة الامريكى مش قايل لية عن الdress code ). كمان اما تكون عايز حد تكلمة بالتيلفون او تبعت لية ايميل او تسيب لية sticky note علشان يكلمك لو موضوع مهم اما يرجع (مفيش حاجةاسمها انادى على زميلى فى مكان العمل او اصفر لية).حضور الاجتماعات بتجيب معاك الاوراق لموضوع الاجتماع و اجندة علشان تدون الملاحظات اثناء الاجتماع ,تتكلم لما ينطلب منك ان تتكلم أو تستاذن الاول ,لو جيت متاخر على الاجتماع تتاسف للجميع قبل الدخول و لو تاخير اكتر من ربع ساعة ابعت حد مكانك يكون ملم بالموضوع بدل ما تنطرد من الاجتماع و يبقى شكلك وحش قدام زمالك

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة