شادية: اتجوزت راجل يكبرنى بـ 15 سنة سجنى فى الشقة وحرمنى من حقوقى الشرعية

الجمعة، 17 فبراير 2017 08:55 ص
شادية: اتجوزت راجل يكبرنى بـ 15 سنة سجنى فى الشقة وحرمنى من حقوقى الشرعية الشك - ارشيفية
كتبت أمانى الأخرس رسم أحمد خلف

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

فارق السن بين رجل وزوجته كان بمثابة الشرارة فى الهشيم، التى حولت المنزل الهادىء فى أحد الأحياء الشعبية بالقاهرة إلى حلبة صراع، قبل تبادل تهمة الخيانة بين الزوجين، مما دفع "شادية .م" إلى إقامة دعوى أمام محكمة الأسرة لخلع زوجها بعد فشلها فى الانتحار عدة مرات .

قالت "شادية" لـ" اليوم السابع" إنها نعومة أظافرها، تحيا حياة صعبة وقاسية بلا يوم سعيد على غرار باقى صديقاتها موضحة :كن عمرى 17 سنة، عندما دق أول عريس باب بيتنا ، ولم أكن أعرف معنى الزواج والمسئولية ، وكل ما أعرفه هو ما أشاهده من زفة العرسان فى الشارع.

واستطردت "شادية": كنت أحلم بارتداء الفستان الأبيض كباقى بنات جيلى، وأعيش قصص الحب التى نراها فى التلفاز، كنت أتخيل أن الحياة الزوجية جميلة، وان الاثنين دائماً سيكونا مشغولين بكلمات الحب والأحاسيس الرائعة.

واستطردت :وافقت أسرتى على العريس رغم أنه يكبرنى بـ 15 سنة، ولذا لم نتوافق فكرياً أو عاطفياً، فكان له تفكيره ولى تفكيرى ، وبمجرد زواجنا بدأت الخلافات تعرف طريقها لمنزلنا ، إلا أن أقاربى كانوا حريصين على احتواء الموقف سريعاً حتى لا يصل الأمر للطلاق باعتباره أن ذلك فى عرفنا "عيب".

كما تابعت "شادية": حاولت التغلب على مشاكل زوجى المتمثلة فى عدم الحديث معى فى أمور تخص جيلى، وعدم سماع كلمات الغزل والدلع منه، وصولاً إلى اختفاء الحقوق الشرعية الكاملة، حيث كان فارق السن يحرمنى من الاستمتاع به.

قالت "شادية"،:كنت أخرج معه وأنا جميلة الملامح فلا أسلم من المعاكسات، الأمر الذى أصابه بالجنون، ومن ثم حرمنى من الخروج، وحول منزلنا إلى سجن صغير ، فلا أخرج ولا أتحدث مع أحد ولا أفتح "شباك"، وعندما تمردت لم أحصل إلا على السب والضرب والإهانة.

تضيف "شادية":حول زوجى أولادى إلى مخبرين يرصدون خطواتى ويبلغوه بها، فقررت التمرد على الوضع المؤلم بالهروب الى منزل والدتى المسنة، وهناك طلبت الخلع، فجن جنونه واتهمنى فى شرفى ووسوس فى عقول أطفالى وجعلهم يشكون فى والدتهم، الامر الذى أصابنى بحالة من اليأس قررت معها الانتحار عدة مرات لولا أنى اخاف الله.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

Moustafa

سؤال برئ

اوجه سؤالى الى السلفيين لماذا لاتمارسون الزواج من بنات من يقاربونكم فى العمر ويتزوجون هم من بناتكم وتاريخ الجزيرة العربية ملئ بهذه النماذج بل ربما تكون هى القاعدة ان يتزوج الرجل من طفلة فى عمر ابنته او اصغر وعادة ماتكون ابنة صديق له ويترتب على ذلك ماسى كثيرة وحيث انه من المشاهد انكم لاتحاكون السلف فى واحدة من اهم العلاقات الاجتماعية فلماذا تتمسكون بسنن اخرى ظاهر انها يجب الا تتجاوز القبيلة التى كانت تتبعها مكانا وزمانا

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

فارق السن ليس هو المشكلة !!

15 سنة مش فرق كبير للدرجة , فى سبعينات القرن الماضى مثلا كان العادى ان البنت اللى عمرها عشرين سنة بتتجوز شاب 35 سنة !! معظم الأزواج فى الفترة دى كان فارق السن بينهم بين 10 و 15 سنة , انتى لما كنتى 17 سنة كان زوجك 32 , يعنى مكانش راجل عجوز !! انما هى المشكلة كانت فى فارق التفكير بينكم , انتى كانت فكرتك عن الجواز فكرة رومانسية بحتة , ان الزواج مجرد حب وكلام معسول , قد يكون زوجك راجل واقعى بطبعه , والحب بالنسبة له تصرفات مش كلام , فملقيتيش عنده صورة الزوج اللى كنتى متصوراه , وده كان ممكن يحصل حتى لو عمره 20 سنة !! كمان كون زوجك بيغير عليكى من معاكسات الناس فى الشارع , فده وارد تكونى انتى السبب فيه !! لأنك ديما بتفكريه انه اكبر منك بكتير , وانك جميلة واى شاب يتمناكى !! اى زوج مراته هتقوله الكلام ده لازم هيغير عليها ووارد يشك فيها !! خصوصا لو حس كمان انك بتنبسطى من المعاكسات دى لأنها بتسمعك الكلام المعسول اللى زوجك مش بيقوله , وبتتغزل فى جمالك وده اللى نفسك جوزك يعمله لكن هو مبيعرفش يعمله , مش لأن سنه كبير انما علشان هو طبعه كده , وانتى طبعك غير كده !! كان لازم تعرفوا بعض كويس قبل الجواز وكل واحد يعرف دماغ التانى وطبعه , كنتوا هتكتشفوا من الأول انكم متنفعوش لبعض وكل واحد هيروح لحاله قبل ما تتجوزوا ويبقى بينكم اولاد !! كمان متفتكريش انك لما تتطلقى من جوزك الحالى هتلاقيلك شاب صغير قريب منك فى السن يسمعك الكلام المعسول اللى بتتمنيه , اول عن اخر انتى بقيتى مطلقة , وعندك اطفال , يعنى عرسانك برضه هيبقوا مطلقين او ارامل او كبار فى السن , متتخيليش ان اللى بيعاكسوكى فى الشارع دول هييجوا يتجوزوكى !! دول عند الجد لو هيتجوزوا يعنى , هيتجوزوا آنسة !! مش مدام وعندها اطفال !! فلو ده سبب طلبك للطلاق حكمى عقلك كويس قبل ما تندمى !!

عدد الردود 0

بواسطة:

ناصح

حكيمة

بنت مصرية ربنا أتاها العقل والحكمة ياريت التعليق رقم 2 يتحول الى برشامة تعطى لكل بنت قادمة على الزواج اوتريد الطلاق لأي سبب من الأسباب علشان تكون على علم بما سيحدث لها بعد الطلاق

عدد الردود 0

بواسطة:

احمج علام

مبررات الخيانه

مس فارق كبير ولا حاجه انتى اللى ماعرفتيش تحتويه وتتعايشى معه

عدد الردود 0

بواسطة:

جحا

كيف حرمك من حقوقك الشرعية كاملة ؟

امال الأولاد دول ابوهم مين ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

حسام

عيب عليكى

لو بتحبى أولادك ومش عايزه تبهدليهم ويتربوا صح كنتى قدرتى تتاقلمى مع شريك حياتك لأنه فرق السن مش كبير ولا حاجه...لكن شكلك رومانسيه زياده ويمكن يكون الراجل جد شويه ودا مش عيب لا فيكى ولا فيه بس المهم التعايش والتفاهم من أجل الأولاد دا إذا كنتى بتحبى أولادك وإلا....اذهبى وابحثى عن شخص من سنك الآن لا أعلم واتركى أولادك فى مهب الريح وتمتعى بجمالك الذى سوف يذبل وحينها سوف تندمين أشد الندم بعد ضياع أولادك منك وضياع أيضا جمالك واصبحتى وحيده نادمه بعد فوات الأوان..ارجعى إلى عقلك وزنى الأمور..

عدد الردود 0

بواسطة:

نشات رشدي منصور

الي. العم. جحا. رقم. 5.

اسعاد. يونس. قالت. أبويا. وأمي. جابوني. من. اول. تصادم. علي. فرض. يعني. يبقي. نتيجة ثلاث. ابناء. ثلاث. مصادمات. بالتمام. والكمال. يا. جحا. .

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

الى تعليق رقم 2 بنت مصريه

أحييكى على تفكيرك الراقى وكلامك الموزون قلتى كل ما كنت ناوى اقوله ولم تتركى شىء سوى انه كان يجب على الزوج نوعا ما من تفهم زوجته واشباع احتياجاتها العاطفيه حتى لا تضطر للتفكير فى غيره وان كان خطأ ما فعلته فعلا

عدد الردود 0

بواسطة:

حما د ه

ا لي تعليق 2

و ا لله ا نتي قلتي ا لمفيد و كلا مك و ا قعي أ شكر ك علي تفكير ك ا لمتحّضر مع خا لص تحيا تي --

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

تعليق رقم 2

كل التحية والتقدير لشخصك ورؤيتك، والاحترام والاعزاز لأسرتك على هذه التربية الراقية.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة