أبو شقة معلناً موافقة برلمانية الوفد على "القيمة المضافة": الشعب سيتحمل

الأحد، 28 أغسطس 2016 03:49 م
أبو شقة معلناً موافقة برلمانية الوفد على "القيمة المضافة": الشعب سيتحمل بهاء أبو شقة رئيس الهيئة البرلمانية لحزب الوفد
كتب محمد مجدى السيسى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أعلن بهاء أبو شقة، رئيس الهيئة البرلمانية لحزب الوفد، موافقة حزبه على مشروع قانون الضريبة على القيمة المضافة، وقال: إننا أمام وضع اقتصادى سئ، وإن هذا الوضع لا دخل للحكومة فيه، لكنه وضع موروث من عقود متتالية، مشدداً: "نواجه حرب شرسة، وحروب الجيل الرابع، هى الحرب الاقتصادية التى نواجهها الآن".
 
وأضاف "أبو شقة" فى كلمته أمام البرلمان: "هذا الشعب المصرى العظيم، الذى قاد بصلابة وبقوة وبإرادة غير مسبوقة ثورتين عظيمتين، سيعى تلك الحقائق، وسيتحمل الكثير، وندرك تماما أن الشعب سيعانى، وسيتحمل المعاناة، فى سبيل أن تتحقق إرادته، فى نحو بناء دولة ديمقراطية حديثة".
 
وأشار بهاء أبو شقة، إلى أن القانون راعى مبدأ المواءمات فى فن التشريع، عن طريق الإعفاءات التى تركز فى المقام الأول على حماية المواطن محدود الدخل، ولا يضير كما روج المغرضون بالمواطن البسيط، ولا يهدف لزيادة الأسعار.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

Ahmed

نستحمل ونستحمل

ليه لا ماحنا طول عمرنا مستحملين والحرامية لازالوا بيسرقوا هما بقوا مليارديرات واحنا بقينا فقرا اكتر. كل الحكومات بتحاول تخفف الاعباء وترفه شعبها الا انتم من فجر التاريخ بتطالبوا من الشعب انه يستحمل وعصر السادات والوعد بالرخا. اكبر دليل.. حرام عليكم الناس قامت بثورتين. يعملوا ايه تاني علشان تفهموا الناس

عدد الردود 0

بواسطة:

Ehab

حرام

ارحمونا من الفلوس اللى أنتو بتلموها مننا احنا مش لاقين

عدد الردود 0

بواسطة:

جمال عطيه

احنا معاكو حتي لو الضريبة بقت 50 في المائة

حتي لو الاسعار ارتفعت خمسة اضعاف هنتحمل عشان مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

وماله

نستحمل لكن ايه يضمن ان الحكومة دى واللى بعدها مش زى اللى غرقونا الغرقه السوده دى ؟؟ ايه اللى يضمن ان الاحوال تتصلح طالما الفساد موجود ، نصيحة لله لاتعولوا كثيرا على الوتر العاطفى مع الشعب لان الثورتين اللى بيتكلم عنهم بقالهم 5 سنين والموضوع من سىء لأسوأ

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة