عمر الأيوبى يكتب: الأهلى "طاير" بالدورى

الإثنين، 19 ديسمبر 2016 02:00 م
عمر الأيوبى يكتب: الأهلى "طاير" بالدورى الأهلى يقترب من حسم الدورى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
عمر-الأيوبى
 

الأهلي طاير بصدارة الدورى حقيقة لا يمكن إغفالها، ليس بسبب الفوز على المصرى بثلاثية مقابل هدف جعلته يتربع على جدول المسابقة 42 نقطة ويحتاج منافسوه للكثير حتى يقتربوا منه وزحزحته من القمة.

 

وفى مشاهدة المباراة نجد الكثير أكبر من فوز الأحمر على البورسعيدية 3/1، لأننا بات لدينا يقين بأن الأهلي هو الأفضل على الساحة الكروية هذا الموسم بجهازه الفنى الحاسم بقيادة حسام البدرى الذى أعاد للفريق الالتزام والانضباط ونجاحه فى القضاء على الشللية ونغمة الفتوات وشاهدنا صمت للنجوم الكبيرة عماد متعب وحسام غالى فى أصعب أوقات جلوسهم على الدكة أو تجاهلهم، وكما عاد شريف اكرامى لمستواه حارس مرمى كبير يعتمد عليه ومروان محسن انتهى من العقم التهديفى وظهر مارسيلو من جديد، والأهم هو روح الرجل الواحد فى الفريق مفيش نفسنة ولا فتنة مثل الفترات السابقة، وأعتقد سياسة التدوير التى يتبعها البدرى منطقية وفى المضمون لذلك وناجحة تماما.

 

والأهلي لا يفوز فقط بمباريات لكنه يتخلص من ثوابت سلبية كانت آفة فى الفريق مثل الاستهتار والعدم الانتظام التكتيكى، وكمان يتخلص من عقد كروية أبرزها فك طلاسم حسام حسن المدير الفنى للمصرى والذى كان عقدة واضحة للأهلاوية بعدما تفوق على الجزيرة فى السنوات الأخيرة.

 

الدورى أصبح محسوما بنسبة كبيرة للأهلى بعد تجاوز عقبة المصرى الصعبة، الأهلي الأفضل فنيا وبدنيا وضما لعناصر البطولات عن منافسيه، ورغم أن الزمالك استعاد بريقه بانتصارات متتالية ويسير بشكل ممتاز مع محمد حلمى لكن الأهلي خلاص ماشى فى حتة تانية وطاير مش هايقف إلا بمفاجآت فى طريقه.

 

وكمان فى موقعة برج العرب شاهدنا حسام حسن ممتاز فى الالتزام وظهر بشكل مختلف أصاب الجميع بالدهشة من السلوك المنضبط بشكل كبير عن السابق له رغم تعرضه للظلم الواضح فى عدم احتساب ركلة جزاء صحيحة لمهاجمه كانت ستجعل النتيجة التعادل، تبعها احتساب ركلة جزاء صحيحة للأهلى حسمت المباراة، وفى كل الأحوال استمرار حسام حسن بهذا السلوك سيجعله يعيد تصحيح النظر له كمدرب قدير بتدريب المنتخبات الوطنية مستقبلا.

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد صبرى

فعلا دة غير الصفقات الكبيرة جدا !!!!!!!!!!!!!!!!

الأهلى عمل احلى صفقات السنه دى : جهاد جريشه و أبراهيم نور الدين ..صفقات مدروسه بعنايه ...أه ميروك الدورى

عدد الردود 0

بواسطة:

كمال محمد

السم فى العسل

الدورى لسه بدرى عليه قوى هل هى دعوة للاسترخاء

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد صبحى

محسوم للاهلى؟؟

الدورى محسوم للاهلى؟؟؟ .اولا لِسَّه أصلا الدور الاول مخلصش عشان تقول الكلام ده.انت لِسَّه كاتب ان لو ضربه جزاء اتحسبت للمصرى كان الماتش خلص تعادل.ثم لو الزمالك كسب الموجلات هيكون فرق نقطتين.يبقى ازاى شبه محسوم.

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

الي تعليق 2 الله ينور عليك لكن هذا جزء واحد

لان القصه هي انحياز منظومه كامله للاهلي علي مدار اجيال وسنوات وهذا ما تؤكده 38 دوري عام بخلاف الكاس.. اتحاد كره ولجنه حكام واعلام هذه عناصر تفوق الاهلي وصفقاته التاريخيه منذ سنوات طويله وما يزال عرض المسرحيه الهزليه مستمر لمنظومه بيب بيب فوق الجميع

عدد الردود 0

بواسطة:

عجيب

بورسعيد

طبعا له حق الاهلى طالما فيه حكام بالوراثة واجيال بتسلم اجيال على عينك ياتاجر

عدد الردود 0

بواسطة:

حسن

مش منطق

هو كل ما الاهلى يلعب ماتش كويس تقولوا الدورى محسوم للاهلى .. دة مش كلام منطقى

عدد الردود 0

بواسطة:

محمدسلامة

البركة

البركة في ابراهيم نورالدين في ماتش المقاصة وضربة الجزاء المشبوهة وجواسيس الاهلي في الفرق الاخري زي احمدالشيخ وايهاب جلال الاهلاوي والحنفي اللي محسبش تسلل في مباراة سموحة واخيرا جهاد جريشة اللي لم يحتسب ضربة جزاء صحيحة للمصري واحتسب ضربة جزاء اونطة في افتتاح الدوري للاهلي ضدالاسماعيلي يعني اربع مباريات ب8نقاط هدية وفي النهاية قول اللي اكل الحرام قصدي(اللي كسب بالحرام)

عدد الردود 0

بواسطة:

يوسف

شدوا حيلكم

خلاص يا زمالك متزعلش ...صح الدوري لسه في اوله.....شدوا حياكم أنتوا وقللوا الفرق....والفوز للمجتهد ......والدوري للأهلي بالمشيئة

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

دا كلام

ما طار طير وارتفع إلا كما طار وقع خصوصا لو اصيب الحكام فجأة بصحوة ضمير. احتساب ركلة الجزاء الصحيحة للمصري كان سيغير نتيجة المباراة ومعاها كلام سعادتك في نفس الوقت

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة