اغلق القائمة

السبت 2024-04-27

القاهره 03:55 م

كنافة الوحدة الوطنية

ليه كدا يا مينا.. كنافة الوحدة الوطنية بطريقة كوميدية بسبب زيادة قشطة الصليب عن الهلال

كتب هيثم سلامة السبت، 02 مايو 2020 05:30 م

في مشهد لا تجده إلا في مصر، شارك شاب يدعى مينا ماهر، صورة  بعد قيامه بعمل صنية كنافة بإحدى الجروبات الشهيرة للطعام على فيس بوك، وأطلق عليها "كنافة الوحدة الوطنية" وذلك احتفاء في شهر رمضان الكريم، إلا أنه عند رسم الصليب زادت القشطة عن الهلال، مما خلق روحا من الضحك والكوميديا عبر موقع التواصل الاجتماعى من خلال التعليقات. والذى حظى بأكثر من 77 ألف لايك. 


 

اعترف الشاب مينا ماهر بالواقعة، بعد قيام متابعى المنشور بالتعليق على ذلك الأمر، وأن ذلك ليس بهدف ولكن لأن مساحة الهلال كانت أكبر من الصليب المرسوم على الكنافة وعدم وجود قشطة كافية، قائلاً:"صدقوني يا جماعة القشطة خلصت مني وبعدين نراعي ان الهلال مساحته اكبر من الصليب برضه".


 
 

 

فيما انفجرت جروبات الفيس بوك ، والمتابعين بالعديد من التعليقات الكوميدية على تعليق الشاب مينا، حيث كتب أحدهم:"عجبك منظرنا دلوقتي يا أخ مينا قدام جموع الشعب روح يابني الله يسامحك"، وكتبت سارة :"واخد كل القشطة للصليب وملحس الهلال.. هي دي الوحده الوطنيه يامينا"، وكتب مصطفى بدر:" جرا أية يا مينا القشطة خلصت قول واحنا نشتري لك بس مش كدا يا جدع أنت عايز تعمل فتنه .. أنا داخل الجروب مخصوص بعد ما شوفت المصيبه اللي انت عاملها دي".

بينما كتبت نور:" بغض النظر عن الكومنتات إللي موتتني م الضحك.. بس إنت محترم آوي والله ، مينا وعامل كنافه رمضان وراسم عليها هلال وصليب والناس بتقول إنه عمل فتنه"، وعلق محمد :"استهدى بالله يا ابنى وقوم زود القشطة على الهلال".