اغلق القائمة

الثلاثاء 2024-05-07

القاهره 04:05 ص

يسرى المغازى عضو مجلس النواب

على غرار عجينة.. يسرى المغازى: سأتقدم بمشروع قانون لكشف عذرية الطالبات

كتب أمين صالح الإثنين، 03 أكتوبر 2016 10:56 ص

بعد أيام من الجدل والدعاوى القضائية على النائب إلهامى عجينة، بسبب اقتراحه عمل كشوف عذرية على الطالبات قبل الالتحاق بالجامعة، كشف زميله يسرى المغازى عضو مجلس النواب،عن مشروع قانون جديد سيتقدم به للبرلمان، خاص بإلزام الدولة بتوقيع كشف العذرية على الطالبات فى الجامعات مؤكدا أن هذا الأمر ضرورى للغاية، ولن يتراجع عن هذا المشروع.

 

وقال المغازى فى تصريح لــ"اليوم السابع"،:" لا أعلم لماذا كل الضجة على النائب إلهامى عجينة، فأنا أؤيد فكرته تماما وهو مظلوم ولا أعلم لماذا كل هذا الهجوم ضده".

 

تابع عضو مجلس النواب:" سأطالب خلال مقترحى الجديد بتوقيع الكشف الطبى على الفتيات ليس فى الجامعات فقط وإنما فى مدارس الدبلومات أيضا، الجامعات مليانة كل حاجة، تجارة مخدرات ودعارة، ولو شفت لبس الطالبات فى قلب الجامعات ده لبس راقصات، وليس طالبات والمدارس الفنية دى عبء على الدولة وفيها أكتر من كده بكتير فعلشان نحافظ على الدولة وعلى ولادنا وميبقاش فيه عاهرات، يبقى لازم يكون فيه كشف طبى علشان البنت نفسها تبقى عارفة انها ممكن تتعرض للكشف الطبى ده فى يوم من الأيام".

 

واستطرد المغازى:" أكيد البنت لو اتعرضت لكشف طبى مش هتعمل حاجة غلط لأنها عارفة إنى الكشف هيحرجها قدام أهلها، وأنا شايف الإعلام واخد كلام النائب إلهامى عجينة بصورة غير حقيقية،  الجامعات فيها كل حاجة، وأنا عايز فعلا أقدم قانون يؤدى لوجود كشف عذرية بجد".

 

وزعم المغازى، أن كشف العذرية موجود فى دول أخرى بالعالم، ولن تكون أول سابقة فى مصر فقط، ولهذا يجب أن يكون هناك قانون جديد يلزم الدولة بتوقيع كشف العذرية على البنات".