اغلق القائمة

الإثنين 2024-04-29

القاهره 07:03 ص

ورش عمل قانون الرياضة.. ما تقلش إيه إدتنا مصر؟!

الثلاثاء، 16 أبريل 2013 06:21 م

مازالت ورش العمل تواصل العمل من أجل الانتهاء من إعداد قانون الرياضة.. مقدمة تسبق الإجابة على السؤال الدائم، متى يصبح عندنا خط أحمر بالقانون لمنع شغب الملاعب، وإلى متى نظل منتظرين إنتاج ورش العمل، بينما العالم من حولنا لديه قوانين عقوبات تمنع وقوع الجريمة.. فإذا حدثت فهناك رادع قوى يعرف بمواد القانون.. فأى قانون نريد إنتاجه؟!
بلاش كده.. هل هناك منشآت رياضية يمكن أن يتعامل معها منفذو القانون ومواده على أنها منشآت حقيقية؟!
أظن أن رفع الأسوار الحديدية إلى أعلى مستوى، وأن ينتهى كل سيخ حديد «بحربة».. آى والله حربة تشق بطن أجدعها راجل عايز يتفزلك ويقفز داخل الملعب.. يالهوتى؟!
آه.. يالهوتى بالبلدى طبعًا.. لأن أى مواطن ولو من بلاد لا تركب لا أفيال.. ولا نيلة حتى هايسأل على طول.. هو فيه أصلاً مواطن ممكن يقفز فى الملعب من أساسه؟!
يادى.. المصيبة.. فى الوقت اللى العالم حولنا يسعى جاهداً أن يرفع الأسوار نهائيا.. حتى يجلس الجمهور وكأنه فى المسرح.. بلاش المسرح.. يجلس فى السيرك.. وأمامه مروضو الأسود.. ياه.. طبعًا الأسود لا تفصله لا حراب.. ولا يحزنون.. بس كل الحكاية إنهم ربما بيخافوا إن المواطنين أو المتفرجين.. يهاجموا الأسود.. أو الأسود تهاجمهم!
والله ده كلام حقيقى.. يعنى إيه نبحث عن قانون رياضة.. ونحن أصلاً، لا نجد من يستثمر فى الرياضة؟!
يا جماعة الخير.. عايزين إجابه على السؤال الذى يعتبره المسؤولون عن الرياضة المصرية معادلة صعبة جداً وهو: ماذا نفعل إذا اقتحم الجمهور الملعب.. ماذا نفعل لو شتم الجمهور الناس، أو ولع فى المدرجات أو اللاعبين.. أو المنشأة.. أو حتى فى العبدلله كاتب هذه السطور؟!
بالذمة.. وها أذممكم.. هى دى محتاجة فتاكة؟!
يا ناس.. اللى يعمل كده.. على طول هايلقى فى البلاد اللى لا بتركب الأفيال ولا عندها حاجة خالص تركبها قانون يجعلها فى الحبس.. وفى الطريق لدفع ثمن ما أفسدوه.. طب ليه ورش؟!
بلاش كده.. لو لازم الورش.. مين صاحب الورشة.. ومين الأسطى.. ومين ها يلعب دور الواد «بلية».. وهل الورشة أحسن.. ولا التوكيل؟!
حرام.. والله عليكم، لازم حضراتكم تحترموا ثورة دفع ثمنها الشباب من دمائهم، ومازال أهاليهم ينتظرون أن تكتب بدماء أولادهم صفحات جديدة فى تاريخ مصر، لازم نقول للناس كلام حقيقى.. وبلاش نغمة التدخل الخارجى فى الشأن الداخلى؟!
الحكاية بسيطة.. أى قانون جنائى كافى.. لكن يجب تفعيله.. أما أن القانون والشأن المصرى لازم يحترم.. فأكيد ده موجود.. نقول لحضراتكم ازاى..
أولاً: قانون مصر يحترم فى المبانى.. يعنى اتحاد الكرة 5 شارع الجبلاية يدفع النور والمية ويبنى برخصة ويدفع للزبال.. طبقًا للقانون المصرى.. وكذا كل الرياضة بالبلدى كده!
أما اللى مش عايز تطبيق الشريعة الدولية.. فعليه أن يلعب داخلى يعنى دورات رمضانية مثلاً!
عايزين تعملوا قانون رياضة ليه؟!
مش ها تقولوا لنا.. كفاية «حشر» للقضاء المصرى الحصن الباقى لنا فيما لا يعنيه.. كنت أتمنى أن تفتح الورش بعد تدريب العمالة فى بيوت الخبرة.. مثل الاتحادات الدولية.. واللجنة الأولمبية الدولية.. عندهم القانون.. بس هاتوا مترجم.. بلاها ورش.. ارحمونا.. وتانى اللى خايف يروح!