الرئيس السيسي يستعرض تجربة مصر التنموية فى القمة العالمية للحكومات

الإثنين، 13 فبراير 2023 04:38 م
الرئيس السيسي يستعرض تجربة مصر التنموية  فى القمة العالمية للحكومات الرئيس السيسي خلال مشاركتة فى مؤتمر القمة الحكومية

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في القمة العالمية للحكومات المقامة في دبي بدولة الإمارات: "هتكلم عن التجربة المصرية كحكومة ومسار.. البداية في 2011 ومش بكلم المتخصصين والمفكرين.. انا بكلم شعوب.. التجربة المصرية بقولها للناس.. والمتخصص عارفين كلام كتير من اللى بقوله.. واللى بيدير دولة عارف ايه متطلبات الدولة.. مصر موجودة علشان تحكي حكاية ومسار مصر في 11 سنة.. عام 2011 كان حاسما وكاشفا.. كادت مصر أن تضيع.. ومحدش نجي إلا مصر.. لو اتكلمت التحديات المتوازية.. يعني ايه متوازية.. مفيش تحدي قبل تحدي.. التحديات كلها على خط واحد.. مفيش أولويات لده انى اخد ده واسيب ده.. مش ينفع تتساب.. لازم اجبه كل التحديات".

وتابع الرئيس السيسي: التحدي الأول للدولة المصرية بعد عام 2011 كان حالة التشرذم والتفكك وفقد الأمل والياس لكل المصريين.. ودي مش وليدة 2011.. دهمنهج اتعمل على مصر بفكر معين علشان ان الدولة لما تقع هتبقي في أيديهم.. الدولة لما بتقع مش ترجع تاني.. بقول للمنطقة العربية.. الدولة اللى تقع صعب رجوعها.. ومصر رجعت ليه؟!.. ده إرادة ربنا.. دي كانت حالة تشرذم ويأس عند المصريين.. الحالة دي حالها ايه.. وتحديات أخري".

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي: "كان عندي مشكلة كهرباء وطاقة وغاز وبوتاجاز..  قطاع الكهرباء في مصر تكلف 1.8 تريليون جنيه.. هو مكنشي فيه مشكلة كهرباء في مصر؟!.. المتابع يقول صرفتوا فلوس كتير في البنية الأساسية والمشروعات القومية.. هو انا كان عندي فرصة؟!.. والكلام ده قولته لوزير الكهرباء.. في 2014.. مشكلة الكهرباء تتحال في سنة علشان البلد مش تخرب وتضيع.. قالى الوزير ازاي.. قولت له لازم تتحل خلال سنة.. وتوقف انقطاع الكهرباء اللى مستمر خلال 7 سنوات.. وده لما كان الدولار بـ 8 جنيهات.. ولو كنا استمرنا بعد زيادة السعر كان وصلنا 150 مليار دولار.. وهو كان فيه مشكلة في مصر؟!".

وأكمل الرئيس السيسي: "الكلام مش للدول والقادة والمعنيين والوزراء.. الكلام ده للناس.. الدول حاجة تانية.. الشعوب حاجة تانية لابد من التواصل المستمر وإيضاح الصورة.. 105 ملايين في مصر.. الطاقة كانت تحدي.. التجربة المصرية لها خصوصية.. هو الشعب المصري كان يتحمل ان الكلام ده يستمر سنة كمان.. ده تقديرنا للوضع وقتها.. محدش هيستحمل تاني".

وواصل الرئيس السيسي: "الحالة اللى حصلت في 2011 صعبة جدا.. الحالة دي كلفت مصر 450 مليار دولار.. حالة الفوضى كلفت 450 مليار في دولة ظروفها الاقتصادية مش قوية.. أنت كمسئول حريص على حل المسائل والحفاظ على الدولة".

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن تطوير قطاع النقل تكلف 2 تريليون جنيه، متابعا: "ده معانا أن فيه قطاع والقطاع مؤهل يشتغل يخدم 105 ملايين ومستثمرين؟!.. الكلام ده ينطبق على تحديات أخري كثيرة.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في القمة العالمية للحكومات المقامة في دبي بالإمارات: "اللى بقول عليه قطاعات نشتغل عليها ونتحرك فيها في سياق ونسوق واحد.. كان لابد أني اتعامل.. كل دولة المفروض المسئولين أدي بثقافة وممارسات شعبها.. ويضع الحلول التي تتناسب مع الطبيعة.. اللى ينفع عندي ممكن مش ينفع عندي.. كل بلد لها خصوصيتها".

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن التعليم كان تحدي واجه الدولة بعد عام 2011، قائلا: "التعليم من التحديات اللى كانت موجودة.. جودة التعليم على سبيل المثال.. التعليم الأساسي عندي 25 مليون تلميذ.. 4 ملايين طالب جامعي.. 700 ألف كل عام خريجين.. 700 ألف.. تحدي نمو سكاني.. كنا قبل 10 سنوات 80 مليون بعد 10 سنوات تقريبا 105 ملايين.. يعن 25 مليون زيادة في 10 سنوات.. العدد ده الحكاية اللى بحكيها معناه مسار حكومة كافحت على قد ما قدرت علشان تحل المسألة.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في القمة العالمية للحكومات المقامة في الإمارات: "جودة التعليم.. مصر تحتاج إلى تحقيق جودة التعليم 250 مليار دولار.. كل طالب بيتعلم 10 الاف دولار.. والرقم ده مش عندي.. وفيه التزامات تجاه المواطن وأطفالي واحفادي.. جودة التعليم تحدي.. جودة الصحة العامة كتحدي".

 

الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات (2)
الرئيس السيسي و بن زايد فى القمة العالمية للحكومات 

 

الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات (3)
تكريم الهند للرئيس السيسي

 

الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات (4)
الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات

 

الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات (5)
جانب من مشاركة الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات

 

الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات (6)
الرئيس السيسي  خلال مشاركته فى القمة العالمية للحكومات

 

الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات (7)
الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات 

 

الرئيس السيسي فى القمة العالمية للحكومات (8)
الرئيس السيسي فى  مؤتمر القمة العالمية للحكومات 

 










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة